La Aubeberget barnehage bygg Malthaug leve!

”En barnehage stor nok for alle, og liten nok til å se den enkelte!”

Rådmannen har foreslått nedleggelse av barnehagen vår, Aubeberget barnehage bygg Malthaug. Vi stiller oss uforstående til forslaget, og ønsker med dette å protestere.

FORELDREUNDERSØKELSEN:

Vi vil bl.a. legge til grunn foreldreundersøkelsen, hvor vår barnehage scorer blant de beste i Stavanger. Hva er hensikten med den årlige foreldreundersøkelsen dersom brukermedvirkningen ikke betyr noe som helst den dagen det virkelig teller?  Vi mener at dersom en tar utgangspunkt i foreldreundersøkelsen og legger ned de barnehagene som har den laveste tilfredsheten, vil alle vinne. Barna kan da flyttes fra de barnehagene som kommer dårligst ut i undersøkelsen. På denne måten vil man øke den gjennomsnittlige kvaliteten på barnehagene i Stavanger og oppnå den besparelsen man er på utkikk etter.

FAGLIG DYKTIG PERSONALE:

60 % av personalet ved Aubeberget barnehage har pedagogisk høgskoleutdanning eller fagbrev. Gjennomsnittet i Stavanger kommune oppnår 52%  og enkelte barnehager i det gjeldende området oppnår ikke mer enn 36%. Aubeberget barnehage har et stabilt, etablert og pedagogisk sterkt arbeidsmiljø som er opparbeidet gjennom mange år.

”Et godt barnehagetilbud for alle barn avhenger av personalets kompetanse. Bare kompetente ansatte kan sikre at barnehagen oppfyller sitt samfunnsmandat i tråd med barnehagens formal og rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver.”                                      ”Kvalitetsplanen for Stavangerbarnehage 2016-2019”

”ROBUST”:

Politiske føringer som er lagt tidligere, går ut på at flest mulig skal ha barnehageplass i nærheten av der de bor og at man skal ha såkalte robuste barnehager (altså ikke for små barnehager, helst minst 6 avdelinger.)

Aubeberget barnehage ER en robust 6 avdelings barnehage, effektivt administrert med en bestyrer. Driften er fordelt på 2 bygg, men fremstår robust og fleksibel ved at byggene ligger i gangavstand fra hverandre – som har fordeler med at barna samles ved ferie og høytider. Det er en godt etablert og svært populær barnehage med høye søkertall. Nærområdet er preget av barnefamilier, som har kort vei til barnehagen, noe som også er presisert ønskelig fra politisk hold. Dette skaper gode relasjoner og sterk tilknytning barna imellom, noe som legger et godt grunnlag for de senere årene og videre skolegang i nærområdet. Barna våre i Aubeberget barnehage bygg Malthaug er sterk tilknyttet alle de voksne ved de to utvidede avdelingene. Dette skaper trygge barn, som igjen er en forutsetning for læring og utvikling.

En nedleggelse av Aubeberget avd Malthaug vil også indirekte påvirke barna ved Aubeberget barnehage bygg Skredbakka, og andre barnehager i området. Ansatte vil flyttes til andre kommunale barnehager etter ansiennitetsprinsippet som vil medføre utskiftning av personal i bygg Skredbakka. I tillegg vil barn fra bygg Malthaug ha mulighet til å bli flyttet til bygg Skredbakka og andre barnehager før hovedopptaket, som kan påvirke muligheten for å ta inn barn via søskenkvoten i de nærliggene barnehagene som barna flyttes til.

”En forutsetning for læring og utvikling er at barn har tilknytning til trygge og stabile ansatte i barnehagen."                                    Kvalitetsplan for Stavangerbarnehagen 2016-2019

TENKER MAN LANGSIKTIG?:

Prognosene forteller oss en forventet nedgang på 400 barnehagebarn de neste 4 årene, derav 200 barn ila. 2017.  Hvor sikre er vi på disse tallene? Har de stemt ved tidligere målinger? Et nedstengt bygg vil også være et utgiftspost. Hvor mye spares det egentlig ved å stenge ned, sammenlignet med å holde bygget videre i barnehagedrift?

Videre stiller vi spørsmål ved om utbygging av ny firefeltsvei i Madla øst vil påvirke barnehagetilbudet i nærområdet. Flere barnehager ligger opp mot veien. Vil disse forbli etter utbygging (Bråde barnehage og Sunde barnehage?)

Hvor langsiktig er planen med å legge ned avd. Malthaug, egentlig?