Klima må få topp-prioritet for KrF i regjeringsforhandlingene

I høst fikk verden en rystende rapport fra FNs klimapanel om konsekvensene av en global oppvarming på over 1,5 grader. Rapporten skisserer en framtid hvor millioner av mennesker vil bli rammet av havnivåstigning, tørke, flom og annet ekstremvær. Kostnadene vil bli store over hele verden, men aller hardest vil det gå ut over utviklingsland.

KrFs ideologi basert på menneskeverd, nestekjærlighet og forvalteransvar har alltid forpliktet oss til å være i første linje med å kjempe for verdens fattigste og for en bedre forvaltning av klodens ressurser. De nærmeste årene vil bli avgjørende for om verden klarer å unngå de verste konsekvensene av klimaendringer utover 1,5-grader.

Om partiet skal gå inn i flertallsregjering i denne skjebnetiden, er vi avhengig av klare og konkrete klimaseire som tar oss i retning av betydelige kutt i norske utslipp og tiltak som fører til langt større globale kutt.

Undertegnede KrF-medlemmer og -tillitsvalgte mener derfor at KrF må løfte klima som topprioritet i forhandlingene om ny regjering.

Martine Tønnessen, KrFU    Kontakt personen bak underskriftskampanjen