JA til støyskjerm mot jernbanen, Jessheim-Nordby

Jernbaneverket gjør hvert 5 år en beregning på støy i områder som er belastet med togtrafikk.

Strekningen Jessheim-Nordby er en strekning som er sterkt belastet. Det går passasjertog fra tidlig om morgen til sent på kveld, samt godstog hele døgnet. I 2017 skal Jernbaneverket gjøre en ny beregning, men de er tvilsom til at dette området vil få støyskjerming. Grunnen er at i følge deres målinger er ikke støyen i området over 42 db INNENDØRS, med vinduer, dører og ventiler lukket. Dette er snittmålinger der passasjertoget drar snittet ned, mens godstog drar det opp. Vi mener at i et så bebodd sentrumsområde burde støyskjerming være en selvfølge. Strekningen Jessheim-Nordby er oppført i forhold til eldre reguleringsplan fra 1968, planen har derfor ikke bestemmelser om støyskjerming. Etter den tid har bestemmelsene i plan- og bygningsloven, forskrifter og retningslinjer blitt skjerpet. Derfor vil det i de fleste nye planer hvor støy er et tema bli tatt inn bestemmelser som angir hvilke tiltak mot støy som må gjennomføres før boligene kan taes i bruk.

Våre argumenter FOR støyskjerming:

• Passasjertog passerer fra 05.30 om morgenen til 00.00
  • Godstog passerer hele døgnet, tungt lastet
  • Utendørs støyberegninger er på ca 65-68 db, mens innendørs støy er ca 37 db for nærliggende hus
  • Alle målinger er gjennomsnittsberegning for hele døgnet, med alle vinduer samt ventiler igjen
  • Innendørs støygrense før Jernbanen vurderer støyskjerming er 42 db, da med vinduer og ventiler lukket
  • De fleste togene tuter på denne strekningen
  • Støy og tuting påvirker barn og barnefamilier som benytter utendørsarealer som hager og lekeplasser
  • Jessheim har gått fra å være et tettsted til å bli en by i vekst, støyskjerming burde være et naturlig tiltak for å beskytte beboere og tilflyttere
  • Lyd fra tog samt tuting forflyttes langt og kan høres over store deler av Jessheim sentrum som består av ca 16.000 personer
  • Travbaneområdet nord for Nordby har støyskjermingstiltak fordi det er et nyere boligområde, det burde ikke være et argument MOT støyskjerming på strekningen Jessheim-Nordby. Det burde være et argument som fremmet behovet ettersom husene på dette strekket er eldre og derfor også dårligere isolert.
  • I perioder går folk over og langs jernbanestrekket Jessheim-Nordby, en støyskjerm vil være med på å gjøre dette vanskeligere
  • En støyskjerm vil også gjøre det vanskeligere for barn å komme seg frem til jernbanelinjen. Politiet har fått meldinger om barn som leker ved jernbanelinjen i tillegg til fulle folk som følger den
  • Periodevis jobber jernbaneverket på linjene langs dette området. Det avgir ekstra støy, som regel om natten og i helger. Det medfører også større belastning når det ikke pågår arbeid for å gjennomføre normal trafikk i området
  • Beboere langs strekningen Jessheim-Nordby burde få frihet til å ha åpne vinduer, både på dagtid og om natten

Signer for å fremme behov og ønske om støyskjerming mot jernbanestrekket Jessheim-Nordby. Oppropet vil sendes Jernbanen samt Spesialkonsulent/Miljøhygeniker og kommuneoverlege i Ullensaker kommune.