Ja til reservasjonsrett for fastleger i Oslo!

Hvis fastleger i Oslo mister retten til å reservere seg mot å henvise til abort, skaffer jeg meg en fastlege i en annen kommune!

- I dagens Norge trenger vi mer toleranse, ikke mindre toleranse. Det er behov for meningsmangfold også blant fastleger. Det er knyttet mange etiske dilemmaer til abort, og det bør derfor være mulig for alt helsepersonell å reservere seg mot å være involvert i abort. Reservasjonsretten fungerte uten store problemer frem til den ble fjernet av den rødgrønne regjeringen i 2012. Ja til gjenninføring av reservasjonsrett for fastleger!

- Med dagens fastlegeordning har man rett til å velge en fastlege i en annen kommune enn den man bor i. Hvis bystyret i Oslo vedtaer at fastleger ikke skal ha reservasjonsrett, bør samvittighetsfulle Oslo-borgere velge å få seg en fastlege i en annen kommune (f.eks. en av nabokommunene til Oslo).

- At du signerer dette oppropet betyr ikke nødvendigvis at du er imot abort, men at du er en tolerant person som støtter et meningsmangfold blant fastleger.

SKRIV UNDER PÅ DETTE OPPROPET HVIS DU ER KLAR FOR Å BYTTE TIL EN FASTLEGE I EN ANNEN KOMMUNE DERSOM BYSTYRET I OSLO MOTSETTER SEG GJENNINNFØRING AV RESERVASJONSRETT FOR FASTLEGER I OSLO!

Det oppfordres til å starte lignende opprop i andre norske byer/kommuner.