Krav til politisk behandling av klagesak - Skedsmo kommune

Vi trenger hjelp til å få en klagesak behandlet politisk i kommunen. For å få til dette trenger vi 300 underskrifter fra innbyggere med folkeregisteradresse i Skedsmo kommune eller 500 underskrifter fra innbyggere i Akershus fylke, ref Kommunelovens § 39 a-1.

Klagen gjelder avslag på dispensasjon for oppføring av garasje på egen eiendom i Hurdalsgata på Volla i Lillestrøm.

Forenklingene i byggesaksforskriften trådte i kraft 1. juli 2015, og disse skulle innebære at det ikke lenger var nødvendig å søke kommunen for å føre opp garasje under 50 kvm (dog krav til høyder og avstander). Min mann og jeg førte derfor opp garasje etter bestemmelsene i den nye loven i god tro. Da garasjen ble meldt inn til kommunen fikk vi svar om at det måtte søkes dispensasjon. Kommunen skriver i sitt avslag at garasjen bryter med bygningsstrukturen.

I Planbestemmelsene til Skedsmo kommunen står det i § 1-8.11 g) Bygningsstruktur

"I nærområder hvor over ¾ av boligene har lik eller tilnærmet lik plassering i forhold til vei, kan kommunen kreve at nye tiltak skal bidra til å videreføre eksisterende bebyggelsesstruktur.

Med bebyggelsesstruktur menes her hvordan bygningene er plassert på eiendommen i forhold til veien. Med nærområde menes tilgrensende eiendommer, eiendommer som er gjenboere samt eiendommer langs begge sider av tilgrensende vei/veier, 80 meter fra nærmeste tomtegrenser."

Når det søkes dispensasjon skal kommunen vurdere hvorvidt det foreligger en vesentlig tilsidesettelse av hensynene bak bestemmelsen. Dette hadde ikke kommunen sjekket før avslaget. Det står i Planbeskrivelsen (arbeidsunderlaget og redegjørelsen for bestemmelsene i Kommuneplanen) følgende under Bygningsstruktur og arkitektur;

"Bestemmelsene åpner for at kommunen etter en vurdering kan kreve at bygningsstruktur og arkitektonisk utrykk blir videreført på eiendommer der nærområdet i dag har et særegent og helhetlig preg som kommunen ønsker å ta vare på.

Rådmannen understreker at det er snakk om en kan-formulering. Dette er altså noe kommunen kan kreve i enkeltsaker, ikke et generelt krav som stilles i alle saker. Intensjonen med denne bestemmelsen er ikke å konservere gjeldende uttrykk generelt, men ta vare på særegne miljøer der det er spesielt tungtveiende grunner for det."

Når kommunen konfronteres med dette kommer det tydelig frem at de ikke hadde sjekket dette. Trolig for å ikke miste ansikt er deres svar etter at vår eiendom faller under "særegne miljøer", og at det derfor er tungtveiende grunner for å nekte oss denne garasjen. Vi kan overhodet ikke se at Hurdalsgata i Lillestrøm har noen helhetlig preg, ei heller en del av særskilte miljøer.

Vi ber ikke om at noen skal ta noen stilling til hvorvidt tiltaket er innenfor bestemmelsene eller ikke basert på den korte forklaringen over, men vi ønsker som nevnt at saken skal behandles politisk - av våre folkevalgte.

Vi har bedt kommunen om dette flere ganger, men får avslag på grunnlag av at vår sak ikke er av prinsipiell betydning. Dette sier vi oss sterkt uenig i, da det er avgjørende for oss og for alle andre som ønsker å bygge påbygg, tilbygg, garasje eller annet på eiendommen sin at kommunen definerer tydeligere hva som ligger i uttrykket "særegne miljøer". Alternativt vil bestemmelsen innebære at hele den gamle småhusbebyggelsen i Lillestrøm sentrum er "særegne miljøer". Dette vil slik kommunen presenterer saken for oss bety at det ikke vil være mulig for svært mange tomter i Lillestrøm å føre opp garasje dersom dette ikke finnes på eiendommen fra før.

Hjelp oss å få kommunen til å ta standpunkt til dette - på vegne av oss og resten av innbyggerne i Skedsmo.

Har du andre spørsmål eller ønsker flere dokumenter i saken, send en e-post til kaija@online.no.

På forhånd takk!

Kaija Østnes