Ja til offisiell beklagelse til norske funksjonshemmede 3. desember 2022

3. desember 2022 er Verdensdagen for funksjonshemmede og i den anledning mener vi at det er på tide at regjeringen, Stortinget, fylkeskommuner og kommuner gir en offisiell beklagelse til personer med nedsatt funksjonsevne for statlig diskriminering, menneskerettighetsbrudd og utenforskap gjennom 150 år.

Norge signerte FNs konvensjon om funksjonshemmede (CRPD) i 2013. Det betyr at Norge er forpliktet til å følge den. Våren 2019 fikk Norge kraftig kritikk fra FNs komite for manglende oppfølging av diskrimineringen mot funksjonshemmede i Norge. Samme uke stemmer Stortinget ned å innføre CRPD i norsk lov.

Norge får kritikk for å snakke om funksjonshemmede som pasienter og passive mottakere. Vi får kritikk for de store forskjellene i hvordan kommunene tildeler brukerstyrt personlig assistanse. Funksjonshemmede blir nektet å reise med assistenter ut av egen kommune. Vi møter flere barrierer som hindrer deltakelse i skolen og arbeidslivet. Mange blir hindret fra å delta i politikken, i kulturlivet og i møte med fritidsaktiviteter og idrett.

Norges største minoitet har en brutal historikk som i stor grad har vært tia ihjel av samfunnet og at denne minoriteten fremdeles utsettes for menneskerettighetsbrudd, hat og statlig diskriminering viser at denne gruppen ikke annerkjennes som likeverdige borgere i Norge.

For å få endring må Regjeringen, Stortinget, fylkeskommuner, kommuner og folket ta et offesielt oppgjør mot den diskrimineringen, utenforskapet, hatet og menneskerettighetsbruddene som regjeringer, storting, fylkeskommuner og kommuner har begått mot folk i hele CRPD-paraplyen helt tilbake til 1800-tallet.

Vi krever endring og for å få til reelle endringer må oppgjørets time komme, vi må få en offisiell beklagelse fra alle landets kommuner, fylker og regjeringen. Uten et oppgjør og en beklagelse kommer histrorien til å gjenta seg, gang på gang.

Vi krever at årets Verdensdag for funksjonshemmede, 3. desember 2022 blir datoen som skal inn i historiebøkene, som dagen da den norske stat, fylker og kommuner tok et oppgjør med historien og ga en offisiell beklagelse. En ny æra skal komme den 3. desember og først da kan vi endre Norge for alltid.

FRIHET, LIKESTILLING OG MENNESKERETTIGHETER

2020-02-14_22.30_.26[138]_.jpg

Andreas Haugland Ausland    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Andreas Haugland Ausland fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.