JA TIL MOSSESKILTET

Illustrasjon: John Smith

”Et godt omdømme er gull verdt. – Nøkkelen til godt omdømme ligger i å etablere gode relasjoner til omverdenen" hevder BI-forskerne Peggy S. Brønn og Øyvind Ihlen.

MOSS BLIR NORGES SVAR PÅ HOLLYWOOD

- Hvilket omdømme og utrykk hadde Hollywood hatt, hadde det ikke vært for Hollywood-skiltet?

Hollywood-skiltet er blitt et viktig element og symbol for filmbyen, både for turistnæringen, filmindustrien og samfunnet. Publikum vet hva skiltet betyr, og skiltet har vokst seg stort og blitt et viktig signal til omverden for Los Angeles. Hollywood-skiltet har dessuten vært det viktigste symbolet for byen som turistattraksjon og har gitt synergi og verdiskaping for mange ulike næringer i Hollywood. Skiltet har blitt en ”Branding” for byen Los Angeles. I USA selges alt fra a til å med Hollywood-skiltet påtrykt.

Hva kan vi lære av Hollywood?
Jeg mener og tror vi kan bruke de godene vi har i Moss enda bedre, og foreslår at vi lager en felles identitet og ”Branding” av byen. Et symbol som brander felles interesser og verdier. Moss har mye å by på. Ikke bare er vi kåret til en av Norges mest attraktive regioner av NHO, men vi har folk med høy kompetanse og ekspertise både i næringslivet og kulturlivet. Mange av disse pendler som vi vet til Oslo. Men mange dyktige patrioter jobber også for å bevare, utvikle og bygge bedriftene og næringslivet i Moss.

Mosseregionen er også en av de mest sentrale regionene på Østlandet med om lag 1,8 millioner mennesker innenfor en times distanse rundt regionen vår. Likevel er det ikke mange som kommer til Moss. Mange reiser bare forbi langs E6, eller de kjører rett gjennom byen på vei til fergen. Hvordan får vi folk til å besøke Moss? Vi skaper et landmerke, et fotomotiv. Vi i bygger Mosseskiltet.

Kilde: Mosseregionen Næringsutvikkling

BRYT ISEN, SETT MOSS PÅ KARTET!

Branding handler om det vi tror på. I Moss gjør vi det: ”We Walk the Talk”. Hva vi faktisk gjør er sterkere enn hva vi sier at vi vil eller skal gjøre. Mosseskiltet vil utrykke dette visuelt for verden utenfor. Hvis vi realiserer Mosseskiltet, får vi omtale i TV, radio, aviser, magasiner og på sosiale plattformer. Kanskje vil vi kunne trekke fremtidige film- og TV-produksjoner til Mosseregionen.

300-årsjubileum for Moss

10. August 2020 feirer Moss by 300 år, seks år etter Grunnlovsjubileet 2014. Byen er tung av historikk, og dette skal vi bruke i markedsføringen ved å utforme skiltet slik at det gir referanser til byens rike fortid.

Kommunereform

Regjeringen vil styrke lokaldemokratiet og gjennomfører derfor en kommunereform. Målet er å få større, mer robuste kommuner med økt makt og myndighet. Moss kommune forhandler nå med Rygge om å bygge en ny kommune i regionen. Hvis det blir et nytt navn ved en eventuell sammenslåing av kommunene, er det naturlig å tenke at skiltet får det nye navnet. Nettopp nå er det viktig å vurdere den samfunnsøkonomiske gevinsten av hver krone vi legger i kultur og kommunikasjon som virkemiddel og effekt for å etablere gode relasjoner til omverdenen. Ved å få frem regionens kvaliteter, kan vi utnytte disse på en strategisk måte i utviklingsarbeidet for omdømmebygging.

Stedskvaliteter og verdiskaping

Rådmannen, Moss i 2015: "Moss kommune har lavere inntekter enn mange andre kommuner, fordi vi er en geografisk liten kommune, og fordi vi har lave skatteinntekter. ”

Vi må ikke bare se på hva dette vil koste, men også hva vi får igjen. Hver kroner vi legger i skiltet, gir uttelling i form av verdiskaping i regionen. Skiltet vill bidra til å tiltrekke og skape aktiviteter i byen, ikke minst i reiselivsbransjen – verdier som kommer tilbake i form av skatteinntekter. Skiltet vil vekke nysgjerrigheten hos mange. Det vil være et trekkplaster. Mange vil kanskje kombinere et besøk på Alby med en tur i skogen og en selfie ved Mosseskiltet.

For hver krone vi legger i skiltet vil vi:

• øke antall besøkende til Parkteateret, Alby og Punkt Ø - øke antall gjester til Refsnes Gods, Jeløy Telenor Hotell, Moss Hotell, Mitt Hotell, Viken Hotell, Støtvig Hotell, Marche Rygge, Son Hotell samt andre gjestegårder, campingplasser og    overnattingstilbud i Mosseregionen
  • sørge for at Moss blir omtalt
  • få mer turisme
  • skape en "snakkis" som bidrar til godt omdømme og styrker regionkulturen
  • skape økt profilering av næringslivet og kulturlivet
  • skape proporsjonal markedsføring i store medier
  • andre verdier vi ikke kan se på dette tidspunktet

Illustrasjon: John Smith

MOSSESKILTETS FIRE BETYDNINGER OG VERDIER

Den nylig vedtatte arbeidsgiverstrategien i kommunen har følgende visjon: «Moss – Fellesskap, stolthet og utvikling». Skiltet vil bety mye både for disse tre verdiene, og for byens historikk:

Felleskap Hjertet i bokstaven ”O” som vist på illustrasjonsbildet, symboliserer felleskap og kjærlighet.

Stolthet Vi er en liten kommune, men vi er stolte. Det viser vi med store bokstaver. Mosseskiltet skal framheve skaperglede og formidle de kvaliteter som er i næringslivet og kulturlivet i Mosseregionen.

Utvikling Skiltet er en del av fremtiden. Med #tagg integrering mellom TV skjerm på skiltet og sosiale medier kan besøkende dele sine opplevelser med skiltet til omverden direkte. Digital utvikling og moderne metoder kommuniserer effektivt og skaper relasjoner til verden utenfor.

Historie Byens kommende jubileum og Grunnlovsjubileet 2014 kan markeres med grafisk tegning og tekst på bokstavene.

8 Millioner mennesker vil se skiltet hvert år – med sikker margin

Oslofjorden har Norges største trafikk av cruise-skip, ferger og lastebåter. De mest populære rutene har mer preg av cruise enn transportbehov. Det går en rekke utenlands ferger på Oslofjorden. De såkalte danskebåtene dominerer med rundt 9.300 passasjerer om dagen. Skip til Sverige og Tyskland står for rundt 6.400 passasjerer hver dag. Bilferjetransporten mellom Moss og Horten har rundt 4000 passasjerer per dag. Totalt vil Mosseskiltet nå ut til 20.000 passasjerer om dagen, 600.000 i måneden og til ca. 8 millioner mennesker i året når man inkluderer annen privat båttrafikk. Ved at skiltet lyser om natten, kan båttrafikken se det døgnet rundt.

# Levende engasjement rundt skiltet

Skiltet vil bestå av LED-lys og en stor skjerm som er egnet for utendørsbruk. Denne skal være en del av bokstaven ”O” og kommer automatisk på når det mørkner til. Skiltet får elektrisitet via miljøvennlig strømtilførsel som solcelle og vindmølle som jeg foreslår å bygge sammen med skiltkonstruksjonen. Fageksperter på dette området finner den beste løsningen. Bokstaven O vil være en automatisert digital markedsføringsplattform som kan styres av publikum. Dette gir besøkende en mer personlig tilknytning til Mosseskiltet. De kan #tagge sitt bilde av skiltet og dele det med familie, venner og bekjente via sosiale medier.

Hvordan kan kommunen skape større engasjement ved bruk av digitale plattformer og tjenester som instagram og facebook med Mosseskiltet?
Vi foreslår en årlig prisutdeling for beste bilde som inneholder #Moss. Pris for beste bilde kan tildeles via et av kommunes årlige arrangementer. En slik konkurranse vil bidra til mer aktivitet og enda mer engasjement rundt skiltet og rundt Moss.

Forslag til kategorier og prisutdelinger:

Mosseskilt Prisen
Premie 1 Beste bilde som symboliserer Fellesskap
Premie 2 Beste bilde som symboliserer Stolthet
Premie 3 Beste bilde som symboliserer Utvikling
Premie 4 Beste bilde som symboliserer Historie

Besøkende vil ha mulighet til å komme tett opp til skiltet og ta bilde. Turen starter ved Alby som den gjør i dag.

Vernet område

Området hvor jeg foreslår at skiltet skal stå, er ytterst ved Stalsberget på Jeløya som vist på illustrasjonsbildet over. Området er vernet og kommunen må ta stilling til regulering og tillatelse for å sette opp skiltet – både som byggesak og hvordan det eventuelt kan tillates i verneområdet. Det siste må vernemyndigheten ta stilling til, dvs om det er forenlig med vernet. Slik skiltet er foreslått, vil det ikke berøre skogen og kan derfor falle utenom vernet skogsområde. Det blir ikke mulig å kjøre til skiltet. Derfor vil ikke skiltet endre så mye, bortsett fra at området får flere turgåere i vakre naturomgivelser.

Underskriftskampanje

Jeg ønsker en samfunnsanalyse/målanalyse og som en start har jeg laget denne underskriftskampanje. Er du for at Mosseskiltet blir etablert? Signer her :)

Verdi for borgerne

Det handler om folks hjerte. Enhver innen bedrifts- idrett- og kulturfeltet har et stort hjerte for sitt lag, sine kollegaer, sine ledere, sine ansatte, sin klubb, sitt korps, sin kunstform, sitt eget uttrykk. De skaper pusterommene vi trenger i vår ellers så grå hverdag. I et folkehelseperspektiv skaper de trivsel. Dermed bidrar aktivitetene rundt Mosseskiltet til bedre fysisk og ikke minst mental helse.