JA! til et renere nærmiljø, strender og natur. kr 5 i pant NÅ!

22281679_10154825209757321_3865231568866256894_n.jpgDet er foreslått å heve panten til kr 2. Det er alt for lite. Den nye pantesatsen bør være 5 kroner både på store og små flasker/bokser.

Se denne korte filmsnutten på 30 sek:  https://www.youtube.com/watch?v=MqPLc8yb5B8   Er du enig i at panten er alt for lav og bør bli en femmer, gjør en eller flere av disse forslagene:

1) Bli med på oppropet og del det gjerne med dine venner om du kjenner noen som er glad i ren natur, rene strender og rent nærmiljø:)

2)Vil du gjøre enda mere, Skriv om dette i din lokal avis, eller send melding til en politiker, eller til Vidar Helgesen om du kjenner han?

Ta bilder av tomflasker du ser i ditt nærmiljø og send som vedlegg, gjerne med kopi til sverre@gmk.as

Her er mere informasjon om saken:

Hver dag kastes 70-100.000 bokser og flasker i naturen! Her er en unik mulighet til å «over natten» fjerne 10.000 vis av flasker og bokser daglig.

Om du blir med og inviterer med dine venner kan vi påvirke de som jobber med å heve panten til å heve den så mye at det vil bety noe!

I disse dager skal de nye pantesatsene bestemmes.  Spesielt med tanke på at det er mange år til neste heving( sist var på 80 tallet), er ikke kr 2 et godt eller fremtidsrettet forslag. Kr 2 vil ikke redusere forsøplingen på langt nær så mye som vi kan få til med kr 5 i pant.

To kr er lite verdt i dag for «dagens unge», og om 5 eller 10 år er det jo «så å si null». Man får heller ingenting for 2 kr i butikken i dag.

Vi ønsker derfor 5 kr i pant slik at tomflasker igjen får en verdi.

http://www.miljodirektoratet.no/no/Horinger/Regelverk/Foreslar-okte-pantesatser-20173548/Miljoagentene-Kringlebotn/     Dette haster trolig å få frem til Vidar Helgesen, for at han kan gå for et bedre og mere fremtidsrettet forslag enn det som saksbehandler i Miljødir har fremlagt.

Det er ganske utrolig at Miljødiretoratet ikke vektlegger miljø og forsøplingsproblemene, og det faktum at nærmere en halv million flasker og bokser ikke pantes hver dag, og at av disse er det trolig 100.000 som havner i naturen og minst like mange i restavfallet.  Med en femmer i pant vil langt færre kaste og mange flere plukke opp om de ser en boks eller flaske.

Det er NÅ det gjelder og svært Viktig at vi bruker denne muligheten for det kan være lenge til neste gang.

Dette med forsøpling er jo et stort problem og det er ikke panten som gjør at en cola eller øl er dyr når panten i dag utgjør 1/25 del mot 1/3 av prisen i tyskland.  Prisen blir jo også den samme om panten blir kr 5 siden prisen er + pant.

For meg er naturen det mest verdifulle vi har, den må da være verdt en femmer!

Er du enig bli med på dette oppropet og få med flere om du kjenner noen som er glad i ren natur, rene strender og et rent nærmiljø. Det burde jo være alle...eller?