Ja til bedre rutetilbud på VKT!

buss_vkt.jpg Foto: Visit Vestfold

(Husk å godkjenne signaturen på epost. Den kan ha havnet i søppelpost hvis du ikke finner den i innboks.)

"Vestfold hadde en befolkningstilfredshet på 54% i
Kollektivbarometeret for 2018. Det plasserer VKT
på en 2. plass i Norge, kun slått av Oslo/
Akershus. Befolkningstilfredsheten i Vestfold har
økt hvert år siden første undersøkelse ble
gjennomført i 2016." (Årsrapport 2018, VKT). Det forteller oss hvor viktig det er med et godt kollektivtilbud i fylket vårt. Det er samferdsel i Vestfold & Telemark fra som har ansvaret for kollektivpolitikken.

Når så mange benytter seg av kollektivtilbudet i Vestfold (nå kalt Vestfold og Telemark, men VKT er kun er en del av det gamle fylket Vestfold) er det en skam at det kun går én buss én gang i timen om kvelden. På søndager går det så lite som buss annenhver time. Om ikke det var ille nok, så går de først i 12-tiden på søndager. Det burde ikke være en unnskyldning å si: "da får du skaffe deg bil hvis du er misfornøyd med kollektivtilbudet" (dette har ikke VKT uttalt, men er en generell kommentar fra bilister). Mange vil besøke familie eller venner på søndager. Da er de nødt til å vente til 12-tiden. Hvis man vil gå på en cafe, besøke museum eller reise til en annen by er vi også nødt til å vente til 12-tiden. Å reise på ferie på søndags formiddag er umulig med mindre man tar buss kvelden i forveien eller tar taxi. Noen er heldige og har en privatsjåfør som kan kjøre dem, men langt i fra alle. Å ta taxi blir også veldig dyrt.

Å ta kollektiv er den mest miljøvennlige transporten. Hvis politikerne ønsker at flere skal benytte seg av tilbudet, er tilbudet nødt til å bli bedre. Likevel er tilbudet for dårlig når de første bussene først går i 12-tiden på søndager. De første bussene bør starte å gå i 6-tiden, slik som på hverdager og lørdag. Fra 6-tiden kan det gå minibusser, og VKT kan etter hvert se når på formiddagen det vil være bruk for vanlige busser.

Ikke minst må det gå buss to ganger i timen om kvelden. Selv vi som tar buss har et liv, og har ting vi har lyst til å gjøre. Busstidene begrenser rett og slett livene våre.

I Bø i Telemark har kollektivtilbudet Farte noe som heter HentMeg. "HentMeg er en helt ny måte å tenke kollektivtrafikk på. Du bestiller transport på nett eller telefon, går utenfor hjemmet til avtalt tid og går om bord i en minibuss. Der sitter det gjerne andre passasjerer som har hoppet på før bussen kom til deg. Du betaler vanlig busspris, og fraktes der du ba om i bestillingen. På veien kan bussen plukke opp og sette av andre passasjerer." Dette er eventuelt noe som kan benyttes i 6-tiden og 7-tiden på søndager. Periodekort burde også være gyldig i dette tilbudet. Fra 8-tiden burde bussene derimot gå til faste tider.

Signer oppropet hvis du er enig i at rutetilbudet til VKT burde bli mye bedre!

Ved å signere gir jeg Victoria Granum fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.