Overgrepsleger i hvitt BØR miste all rett til å være leger!

Helseminister Bent Høie bør sørge for at loven endres, prompte! Det kan ikke være slik at leger som er dømt for overgrep på pasienter kan få tilbake jobben sin. Dessverre er det slik nå, men så bør ihvertfall pasientene få vite at de kan risikrer å møte overgriperne igjen! Etter mitt syn, bør slike leger miste autorisasjonen for alltid! Helsepersonellloven åpner for å gi leger tilbake autorisasjonen, og det er opp til Helsetilsynet eller Helsepersonellnemda å vurdere om det er fare for nye overgrep! Ofrene for alle disse overgrep er opprørte over at overgrepslegene nå er tilbake i jobb med Helsetilsynets godkjenning.

Alle overgrep er et for mye, men å tro du er trygg hos en lege i et tillits- og avhengighetsforhold for så å bli utsatt for enda et grovt overgrep, er ikke et samfunn som Norge verdig! Slikt kan vi ikke akseptere. Direktør Jan Fredrik Andresen i Helsetilsynet avviser at det er problematisk at leger som har mistet legeautorisasjonen får den tilbake: "Vi har mekanismer som gjør dette sikkert", hevder han. Disse "mekanismer" funket jo ikke noe særlig før, hva skal de greie å gjøre for å hindre slike overgrep? Være med inn på legekontoret i alle tilfeller?

Han skylder dessuten på politikerne og regeleverket, og mener dermed at det er utenfor hans ansvarsområde! Det mener jeg er er en farlig holdning å innta!

Gjør om loven, Bent Høie! NÅ!

Signer dette oppropet og la oss sende et klart budskap til Helseministeren!

Takk!

Bente Hjortshøj