Hjelp oss å beholde småbarnsavdelingen i Fjotland barnehage

2595F2E7-296E-47A0-AB0D-9963764FDD30.jpegFra høsten av 2021 er det vedtatt at Fjotland barnehage skal gå fra 2avdelings barnehage til 1 avdelings barnehage. Og at de bare skal ha 3 ledige plasser, altså bare plass til et lite barn under 3 år og et stort barn. De minste skal gå sammen med de største altså 1 åringen og 6 åringen.

Dette er vi foreldre veldig frustrert over, av flere grunner:

Vi er flere som ikke får inn de minste barna våre i barnehagen. Det er ikke plass til de, og dette er eneste barnehage i nærheten, det er langt til neste barnehage! Dere skryter av at vi er en langstrakt kommune, og da burde dere tenke på hvor langt det er for oss oppe i dalen til neste barnehage. Dette er galskap! Vi har ikke mulighet til å rekke å levere i en barnehage nedover dalen, for å så rekke jobb!
Barna vil ikke bli kjent med de andre barna som de skal gå i klasse med om de må gå i en annen barnehage.
Kommunen vet hvor mange barn som er født og som har krav på barnehageplass, men antar og tror at ikke noen kommer til å søke her oppe. Derfor blir småbarnsavdelingen lagt ned. Det er 9 barn som går ut i år og til nå er det vertfall 6 plasser det er søkt på so vi er kjendt med.
Det å beholde Knerten barnehage på øye som er 5 minutter ifra sentrum i Kvinesdal. Men velger å legge ned en småbarns avdeling på Fjotland som har 30 minutter ned til sentrum mener vi er veldig feil prioritering.
Vi skjønner at penger må spares, men har dere tenkt på alle konsekvensene dette får for at det ikke er et ordentlig tilbud øverst i dalen? Er dette rette veien og gå? Kommunen har mange flotte tomter rett i nærheten av barnehagen, men blir det aktuelt for noen å flytte opp når de ikke får barna sine inn i barnehagen? Hvor populært blir det?
Og andre ting er jo barnas velvære og behov. En 1 åring og en 6 åring har helt klart forskjellige behov og er på helt forskjellige aktivitetsnivå.  Vi er bekymret for store og små sin utvikling, hvordan vil det gå når alle skal være sammen? (de små blir forstyrret av de store som leker mer høylytt. Og de store vil bli forstyrret av de små ved at de kan ikke leke med vanlige leker som for eksempel LEGO som er veldig gøy for en 4-6 åring, men som slettes ikke passer for en 1åring bare for å ta ett av mange eksempler.
Vi som allerede har barn i barnehagen, ønsker også 2 avdelinger. At små og store får være hver for seg.
En annen ting er jo med tanke på Covid 19 og mye smitte. Er det mye bedre om de kan gå i barnehage i nærområdet der eldre søsken går på skole, for å blande minst mulig folk og familie med tanke på smitte.

Det som er mest frustrerende og viktig å få frem er hvordan de kan stenge ned å bare ha 3 ledige plasser når de vet det minst er 4/5 barn som bor her på ca 1.5 år. Og de tar jo 2 plasser hver siden de æ så små!

Og hvis noen av barna som allerede går i bhg vil øke plass tar jo de og noen av de 3 ledige.

Mye av grunnen til at det bare er 3 plasser er fordi de legger ned en avd. Da har de bare lov å ha så å så mange plasser. ( hvis ikkje må de opp til 2 avd)

Kommunen bare tror og håper ingen skal søke og tenker at "alle" har jobb nedover dalen og kan levere til bhg i sentrum. Så hvis noen sko søke er det ikke noe problem å levere i sentrums bhg...

Tenker og at når det er som nå at det ikke er så store kull som er født de siste år, burde de iallefall ha plass til alle i bhg ikke stenge ned. Hvordan har de da tenkt å få folk til å flytte til distriktene hvis noe så viktig bhg ikke er noe de kan tilby?

Hvordan har de da tenkt å få solgt de tomtene på Kvinlog som er nærmeste nabo til bhg? De burde jo heller bruke bhg som reklame for å få solgt de tomtene de har brukt mange penger å tid på å lage! ( forresten så har de hele feltet med tomter belyst store deler av året, bra bruk av penger😝)

En annen ting vi er flere som er begymret for er hvordan barna, både store og små vil få det om de skal gå på samme avd. De minste trenger mer ro rundt seg og vi vet jo at store barn leker mer voldsomt og bråkete. Og de store leker med leker med små deler som kan være farlig for små, de små vil jo gjerne rase ned og ta ting de store leker med og forstyrrer de store i leken deres. Altså da tenker vi spes på ett åringer Vs. En 5-6 åring....

Vil våre barn få den hjelp og oppfølging og oppmerksomhet de trenger når det er så store forskjeller på behov på store og små?

Vi håper og tror at våre politikere vil høre og forstå vår frustrasjon og se hva som er best for innbyggerne i kommunen sin! Hvis ikke er det flere av oss som ikke skjønner hva vi skal gjøre med værken jobber eller barn....

Ved å signere gir jeg Cecilie Ellingsen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.