Grunnloven av 14nde mai 2014

Vi som undertegner dette oppropet krever at Grunnloven av 14. mai 2014 gjøres gjeldende i faktiske lover.

En henvisning til § 92 skal inkluderes i alle lover hvor det vil være naturlig å henvise til at Norges lover er tuftet på menneskerettighetene. Paragrafen lyder: "Statens myndigheter skal respektere og sikre menneskerettighetene slik de er nedfelt i denne grunnlov og i for Norge bindende traktater om menneskerettigheter."

§ 93, som inneholder følgende ledd, skal inkluderes i angitte lover:

• Ethvert menneske har rett til liv. Ingen kan dømmes til døden.
    – Dette ledd må inkluderes i lover som angår medisinsk helsepersonell i form av pålegg om å tilby, samt utføre, forsvarlig livsforlengende behandling av enhver person som ytrer ønske om slikt, uavhengig av alle andre hensyn enn annen persons tap av liv. Eventuelle straffereaksjoner ved brudd på dette ledd må vurderes.
  • Ingen må utsettes for tortur eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.
    – Må inkluderes i Straffeloven og Fengselsloven. Straffereaksjoner må inkluderes.
  • Ingen skal holdes i slaveri eller tvangsarbeid.
    – Må inkluderes i lover angående NAVs virksomhet, slik at NAV ikke kan kreve arbeid mot sosialhjelp eller annen trygd. Straffereaksjoner må inkluderes.
  • Statens myndigheter skal beskytte retten til liv og bekjempe tortur, slaveri, tvangsarbeid og andre former for umenneskelig eller nedverdigende behandling.
    – Må implementeres i form av egen lov som oppretter en etat hvis formål er å etterse at andre etater og statsmakter følger Grunnlovens bestemmelser om menneskerettighetene.

§ 96, andre ledd, "Enhver har rett til å bli ansett som uskyldig inntil skyld er bevist etter loven", må implementeres i form av et forbud mot generell innhenting av DNA-materiale, kommunikasjonslogger eller annen data egnet til possisjonspeiling av personer som ikke er mistenkt eller siktet for en kriminell handling. Leddet må også implementeres for å hindre generell innsamling av utskrift av rulleblad, politiattest, fra potensielle ansatte eller frivillige, dersom særlige hensyn ikke tilsier annet.

§ 98, annet ledd, "Intet menneske må utsettes for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling", må implementeres i form av særskilte rettigheter for menn i blant annet Barneloven.

§ 100, sjette ledd, "Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale", må implementeres i form av et offentlig tilsyn av medias åpne kommentarfelt. Dette tilsynet må føres for å sikre deltakere i kommentarfeltdebatter retten til å ytre seg fritt og uten utilbørlig sensur i enhver sak nyhetsmedia åpner for fri debattering. Tilsynet kan innlemmes i etaten som opprettes etter § 93, fjerde ledd.

§ 102, som innholder følgende ledd, skal inkluderes i angitte lover:

• Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin kommunikasjon. Husransakelse må ikke finne sted, unntatt i kriminelle tilfeller.
    – Første setning skal ivaretas i Polititjenestemannsloven i form av et lovforbud mot at polititjenestemenn og -kvinner kan undergrave denne setning offentlig ved å fremføre krav om generell innsamling av privat kommunikasjon for senere bruk. (Henvisning til Datalagringsdirektivet) Straffereaksjoner må vurderes.
    – Andre setning inkluderes i Polititjenestemannsloven, samt i Barnevernsloven. Straffereaksjoner må inkluderes.
  • Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige integritet.
    – Se § 93,  fjerde ledd.

§ 104, som inneholder følgende ledd må inkluderes i angitte lover:

• Barn har krav på respekt for sitt menneskeverd. De har rett til å bli hørt i spørsmål som gjelder dem selv, og deres mening skal tillegges vekt i overensstemmelse med deres alder og utvikling.
    – Må inkluderes i Barnevernloven. Ankemuligheter og straffereaksjoner må inkluderes.
  • Ved handlinger og avgjørelser som berører barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.
    – Må inkluderes i Barneloven, Barnevernsloven, Opplæringsloven, Lov om helsetjenester, og Polititjenestemannsloven. Andre lover må vurderes. Eventuelle straffereaksjoner må vurderes for hver enkel lov.
  • Barn har rett til vern om sin personlige integritet. Statens myndigheter skal legge forholdene til rette for barnets utvikling, herunder sikre at barnet får den nødvendige økonomiske, sosiale og helsemessige trygghet, fortrinnsvis i egen familie
    – Første setning må inkluderes i Polititjenestemannsloven og Barnevernsloven i form av en klart uttrykt begrensing av hvilken mengde vold personell omfattet av disse loven kan benytte mot barn. Denne begrensning må ordlegges slik at kun minste mulige mengde av voldsbruk til forsvar av seg selv, barnet eller andre kan benyttes. Straffereaksjoner må inkluderes. Straffelovens paragrafer om vold mot tjenestemann må inkludere et ledd om at barn mellom strafferettslig alder og myndighetsalder kan idømmes straffefrihet dersom det er uklarheter i hvorvidt voldsbruk mot barnet var berettiget eller overdrevent i forhold til barnets evne til å skade tjenestemannen eller -kvinnen, seg selv, eller andre.
    – Andre setning må inkluderes i Barnevernsloven, lover om sosiale tjenester (spesiel lover som omfatter NAV), Utdanningsloven, Barnehageloven, samt lover om helsetjenester. Straffereaksjoner må inkluderes for ansatte hos Barnevernet og NAV.

Vi som undertegner dette oppropet fremsetter disse krav i et ønske om at Grunnloven skal være en levende lov og ikke bare et sermonielt papir som trekkes frem når det passer myndighetene å fremstille Norge i et pent lys.