Forbedre friområdet for hunder ved Isdammen på Årvoll

Til bymiljøetaten i Oslo Kommune

1. Ønske om å inngjerde friområdet for hunder ved Isdammen på Årvoll.

I dag har en av de lengste sidene på området allerede et gjerde.

Et gjerde vil hindre gjennomgangstrafikk i friområdet for hunder. Denne snarveien for å komme til og fra skogen, blir i dag benyttet fordi det er en parkeringsplassen rett nedenfor. Det er fine turveier rundt friområdet, som folk kan benytte istedet. I dag kommer syklister/løpere/skiløpere i stor fart gjennom området. Ungeflokker ferdes i friområdet. Noen ganger skaper det farlige situasjoner og gnisninger mellom hundeiere og andre.

Friområdet med gjerde vil være en trygg plass for hunder og deres eiere. Det vil sikre at hunder på området ikke løper inn i skogen rett ved siden av. Når det er båndtvang er det fint å ha et område hvor alle typer hunder kan utfolde seg og løpe fritt.

Et gjerde kan hindre annen aktivitet på friomådet og dermed vil plassen alltid være tilgjengelig for hunder og deres eiere.

En inngjerding vil antagelig gjøre at flere benytter området fordi det blir tilrettelagt for hundene og deres eiere. Dette vil skape et trivlig miljø.

2. Ønske om å anskaffe et mykt underlag på friområdet. Friområdet har tidligere vært en parkeringsplass og derfor er det fortsatt mye asfalt der. Når hunder løper og leker med hverandre, er det best med mykt underlag, blant annet for å forebygge skader.
78CF4B51-CDBC-4C79-972B-E895251731DD.jpeg