Flyktningsstatus til Yezidier og andre minoriteter fra Irak.

EU og FN har anerkjent at Yezidier ( et kristent og fredelig urgammel folk i Irak) blir utsatt for et pågående folkemord. Det er første gang i historien at et folkemord blir anerkjent mens det fortsatt pågår.

Andre kjente folkemord har foregått i Bosnia, Rwanda, Armenia og mot Jødene.

Selv med et pågående folkemord i Irak, finnes det fortsatt Yezidier som befinner seg i Norge som ikke blir gitt oppholdstillatelse. I avslagene viser UNE til at internflukt i Kurdistan (nord i Irak) er et rimelig alternativ selv om Kurdistan allerede har flere millioner internflyktninger. Medisinsk hjelp, skolegang, nok mat, rent vann, jobber å  trygge og varme bosteder er det enorm mangel på og det er åpentbart at internflyktningene sliter og lider. Norge har heller ikke Yezidier på sin liste over kvoteflyktninger.

Etter at Hitler falt, sa verden : " Never again." Aldri mere skulle et folk bli utsatt for utslettelse ble verden enig om.

Canada har gjort det. Australia har gjort det. Tyskland har gjort det. England.  Danmark. Osv. Nå er det på tide at Norge også gjør det. Beskytter og gir asyl til Yezidiene. Det er på tide å verne om dette folket som dag etter dag blir utsatt for de mest groteske handlinger en kan forestille seg.

Vær med å signér dette oppropet så politikerne får vite at nettopp DU synes at det er riktig å hjelpe de som trenger det mest.