Endring i straffeloven ved gjentatte grove forbrytelser

I dag kan vi lese i media at Erik Andersen - Lommemannen - har søkt prøveløslatelse fra sin forvaring som han har rett til. Dette er en mann som med vitende og vilje har reist rundt og skjult sine spor for å uhindret begå grove overgrep mot minst 66 unge gutter i samfunnet vårt fra midt/slutt av 1970-årene til han ble pågrepet i 2008.

Dere kan lese om saken her. I etterkant av dagens oppslag om saken svarte tingrettsdommer Rune Lium på spørsmål om forvaring her

Jeg håper at mange med meg krever at straffeloven burde inneholde særlig streng straffelovgivning ved slike uhyrlige overgrep mot samfunnet vårt og at hensynet til ofrene alltid skal komme først i slike, og lignende saker. Straffedømte må selv ta ansvar for sine handlinger, de fortjener streng straff, samfunnet og ofrene skal slippe å være redd for gjentakelse på grunnlag av særlig hensyn til gjerningsmann. Hva er et samfunn verdt om det ikke kan beskytte sine barn?

Ved å signere godkjenner jeg at Lilje kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.