Fjern MVA på mensprodukter

since_day_one.png

Hvorfor må vi betale 25% moms på mensprodukter? Hvorfor betaler vi mer moms på mensprodukter enn det vi gjør på for eksempel tyggegummi og drops?

Det er en selvfølge både å betale skatt av lønna og moms på produkter og tjenester- dette kommer tross alt oss alle til gode. Men vi synes det er prinsipielt urettferdig at vi må betale moms på mensprodukter som om det var en luksusvare.

Mensen er en biologisk blødning de fleste kvinner og mange transseksuelle har hver måned, i gjennomsnitt 40 år av livet, som vi ikke kan kontrollere - med mindre vi stapper kroppen full av hormoner.

De fleste kvinner bruker mye penger på mensprodukter i løpet av livet. Mange, også i Norge sliter med å få hverdagsøkonomien til å gå rundt og 25% billigere mensprodukter ville hjulpet og gjort mensen til en litt mindre belasting enn det trenger å være. Det er jo også kjipt nok fra før av å ha mensen.

Per dags dato blir mensprodukter sett på som ikke-essensielle produkter og du betaler derfor som kunde 25% MVA. Til sammenlikning blir “essensielle” produkter som tyggegummi og drops skattet bare 15%.

Er dette rettferdig?

Til info har blant annet Canada, Irland, Australia, India og en del stater i USA fjernet momsen på mensprodukter. Storbritannia reduserte i 2018 skatten på mensprodukter fra 20% til 5%. Det er på tide at Norge følger etter.

Vi mener at momsen på mensprodukter bør reduseres eller fjernes. Skriv under hvis du er enig.

Ved å signere godkjenner jeg at Flove, No Nonsens kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.