BEVAR TURISTHYTTA

De nåværende planene for hotellet med ti etasjer på Rønvikfjellet vil behandles politisk i nærmeste fremtid (høsten 2018). Planene for det nye hotellet bryter så totalt med naturen, tenkning om friluftsliv og omgivelsene omkring.

Hva med å beholde de få historiske byggene vi har i Bodø, og heller tenke transformasjon? Hva kan vi bruke eksisterende bygg til? Hvilken funksjon skal de ha?

Vil vi ha en byutvikling hvor man undergraver historien. Historien er mer interessant for turistene, fordi den sier noe unikt om byen vår, den skaper en autentisk tilknytning -og er en verdi som er viktig å ta vare på, både for vi som bor her -og de som besøker byen.

Historien og byggene dertil sier noe om kulturen vår. Hvem som har vært med på å skape det byen er -og har blitt til.

Arkitektonisk er turisthytta et mesterverk fra moderne arkitektur og representerer en epoke hvor funkis stilen var sentral. Betegnelsen funksjonalisme, er navnet på en retning innen moderne arkitektur. I skandinavia ble stilarten populært kalt funkis. Stilarten fikk sitt gjennombrudd i 1920 årene. Man tok hensyn til omgivelsene og naturen rundt. Byggene skulle være funksjonelle, romme store og enkle flater, uten for mye jålleri ved innvendig og utvendig fasade. Noe dette hotellet er en totalt kontrast til.

Istedenfor velger man å flytte industrien inn i naturen, og ikke motsatt. Provoserende er ikke et nok dekkene begrep til å beskrive de følelser dette bygget vekker. Derimot sjelløst!!!

Hva kunne vi f.eks hatt istedenfor et hotell for byens borgere og for å lokke turistene i høysesongen:

-pop up (sesongbasert): restauranter, kunst -og design utsillinger, naturkafé, konserter, workshops og dans.

Dette krever samarbeid med flere aktører innenfor bl.a kunst og scene, arkitekter, designere, økofilosofer, fotografer m.m. OG ikke minst midler til finanisering av oppreising av bygget i tilsvarende stil.

Finnes det en vilje og engasjement blant folket? Stopp leken, det er ingen skam å snu.

Er du enig, så skriv under kampanjen BEVAR TURISTHYTTA!!! Oppfordre dine venner og nettverk til å gjøre det samme.