Bevar studentprestene på campus!

Studentlivet inneholder mye fint, men kan også inneholde mye vanskelig. Da er det godt å ha noen å snakke med! Studentprestene har eksistert på campus ved NTNU siden 1988 og tilbyr blant annet lavterskelsamtaler om alt livet måtte romme og arrangerer sorggrupper. De er også en del av NTNU sin kriseberedskap og arrangerer minnestund når studenter går bort. Studentprestene er lønnet av kirken og er dermed både en svært billig og en svært allsidig ressurs for studentene ved NTNU. Studenttinget ønsker nå å avvikle avtalen studentprestene har med tilgang på arealer på campus Dragvoll. I praksis vil dette bety på langt vei en avvikling av deres tilbud, fordi nærhet til studentene er avgjørende for å kunne fortsette å være et lavterskeltilbud. Vi ønsker et livssynsåpent tilbud hvor det på sikt kan bringes inn representanter fra flere ulike livssynssamfunn enn de to studentprestene og studenthumanisten som vi har i dag, heller enn å fjerne det sårt tiltrengte tilbudet som vi har i dag. Den psykiske helsen og mentale velferden til studentene er vel verd det arealet det vil kreve i form av noen få kontorer/samtalerom på campus. Studentprestene er en del av universitetets psykososiale tilbud som mange benytter seg av - ikke kast dem ut fra campus midt i pandemien!

Ved å signere gir jeg Torun Bjørgo fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.