BEVAR MATJORDA I SORTLANDS BYPLAN

Vi oppfordrer dere som er bosatt i Sortland og er over 16 år til å skrive under.

Sortland kommune skal høsten 2014 vedta en arealplan for sentrum og Strand. Før siste behandling og endelig vedtak har Høyre og Fremskrittspartiet med sitt flertall, gått inn for at dyrka mark i drift og dyrkbar mark skal brukes til boligområder. Antallet boligtomter blir med dette forslaget langt større enn behovet sjøl om en legger til grunn mye høyere befolkningsvekst enn alle statistikker skulle tilsi.

I denne situasjonen er det flere bønder som har behov for større arealer. Både nasjonalt og globalt er det svært viktig å ta vare på matjorda. For å opprettholde sjølforsyningsgraden og øke matproduksjonen i takt med befolkningsøkninga, er det et nasjonalt mål å halvere omdisponeringa av dyrka mark. I fylkesplanen for Nordland er målsetninga at det maksimalt skal kunne omdisponeres 400 dekar.

I den nye byplanen som skal vedtas til høsten, har Sortland kommune en gylden mulighet til økt innsats for å ta vare på matjorda. Men så langt har Høyre og Fremskrittspartiet gjort det motsatte. De har foreslått en omfattende nedbygging av jorbruksarealer. Stikk i strid med rådmannens forslag har de gått inn for å ta i bruk dyrka mark på Steiro og Strand III til boligformål.

Initiativet til underskriftaksjonen er tatt av en rekke enkeltpersoner innen landbruk,fagbevegelse,miljøinteresser,politikk m.m og har støtte fra Bondelaget og LO i Vesterålen. Målet er at mange bosatt i Sortland kommune skriver under og at dette overleverse politikere før endelig vedtak fattes.

Aksjonsgruppa bevar matjorda i Sortlands byplan    Kontakt personen bak underskriftskampanjen