Annullere muntlig eksamen ved Sandnes VGS

Grunnet formelle feil gjort av skolens ledelse, bør muntlig eksamen annulleres. Den 4. juni ble eksamenstrekk for VG3 den 7. og 14. juni publisert, dette er grunnlag for at eksamen i disse fagene ikke kan godkjennes. Gjennom tillatelse fra fylkesmannen har skolen fått lov til å holde et nytt eksamenstrekk, og skolen har uttrykt at de skal jobbe for å foreta dette. Flere lærere mener imidlertid at de fleste elevene fortsatt vil komme opp i samme fag, men da vil ikke eksamenene kunne godkjennes. En annen diskutert løsning har vært å trekke elevene opp i samme fag som ved skriftlig eksamen, men dette vil også føre til at elevene vet hvilket fag de er trukket i over 48 timer før eksamen. Ifølge forskrift til opplæringsloven §3-37 første ledd, kan Udir annullere eksamen dersom det er gjort formelle feil ved avviklinga av eksamen eller ikke er avviklet i samsvar med forskriftene, noe den ikke er.

Ved å signere godkjenner jeg at Jonas Johannessen kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.