Aksjon Jødahlsmåsan

Stopp CO2- utslipp fra Jødahlsmåsan!

Bli med på underskriftskampanje!

Besteforeldrenes Klimaaksjon arbeider for solidaritet mellom generasjonene. Vi vet at jordens temperatur vil øke katastrofalt dersom vi ikke kutter utslippene av CO2. Stortinget vedtok i 1992 en ny Grunnlovsparagraf,112, som pålegger myndighetene å sikre miljøet for framtiden. Til nå har dette bare vært vakre ord. Vår aksjon etterlyser handling!

Vi tenker ikke alltid på det. Men store mengder CO2 ligger lagret i norske myrer. Et svært aktuelt eksempel er den over 1000 dekar store Jødahlsmåsan øst for Gardermoen. Her har Felleskjøpet fått tillatelse til å ta ut torv til torvstrø.

Når myr-massen kommer i kontakt med luft, frigis CO2 til atmosfæren. Fra Jødahlsmåsan er det beregnet til ca. 290.000 tonn, eller like mye som 150.000 fossil-biler slipper ut i løpet av ett år.

Norge bevilger 3 milliarder kroner hvert år for å bevare regnskog og myrer i andre land, men tillater at vi graver ut myrer hjemme. Slike utslipp inngår ikke i det norske klimaregnskapet. Derfor slipper Felleskjøpet å betale CO2-avgift. Den ville vært rundt 100 millioner kroner.

Inngrepet på Jødahlsmåsan er allerede i gang. Det er i strid med Grunnlovens §112. Det må stoppes og alle skader må bli reparert! Signer i feltene under.

Mer info:

Facebook: www.facebook.com/joedalsmosen