Krav om ny behandling om stenging av Steinkjerelva fra grunneierne.

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Saksgang

2022-01-22 12:27:13

Hva som har skjedd i saken så langt.

Mail er sendt ti Steinkjervassdraget Fellesforvaltning, SF,  som er riktig tjenestevei, med krav om at de sender søknad til Statsforvalteren og ber  om ny behandling av avgjørelsen om å stenge Steinkjerelva. Svaret var mildt sagt overraskende,- SF mener at en slik henvendelse burde komme fra Steinkjer kommune. Steinkjer kommunes representant var altså med å utforme dette svaret.. I tillegg ble det lagt ved svar fra MD om årsak til at Steinkjerelva ble stengt. Blant annet står det at "fangst av Ognalaks i liten grad inngår i fangstene i Byaelva." Dette stemmer ikke med kjent dokumentasjon fra Veterinærinstituttet, som hadde ansvaret for reetableringen. Så ny mail ble sendt, med blant annet spørsmål etter dokumentasjon som overprøver denne.

Denne mailen har SF valgt å ignorere, og ikke svart på. Purring ble sendt, og denne ble også møtt med ignoranse,- intet svar. Det ble derfor sendt mail til MD,- Miljødirektoratet,- med spørsmål om å få tilsendt dokumentasjon som overprøver resultat av andel Ogna laks i Byaelva og Steinkjerelva.  Den viser nemlig lik andel Ognalaks i Fangstene fra Bya- og Steinkjerelva.

Der står saken nå. Det er trist at SF ikke er åpne for kommunikasjon og innspill i en så viktig sak. Dersom MD ikke kan komme med dokumentasjon som overprøver rapporten fra VI, kan det se ut for at Steinkjerelva er stengt på helt feil grunnlag. Feil fangsttall og at rapporten fra VI ikke er lagt i bunn. Legger ved korrespondanse mellom oppropet og SF.

Emne: Feil i tallmaterialet ved avgjørelse om stenging av Steinkjerelva.

Steinkjervassdraget fellesforvaltning.

Da statusrapport for norske laksevassdrag ble offentliggjort før jul ble det oppdaget at feil tallmateriale for tørrsommeren 2019 var lagt til grunn ved avgjørelse om å stenge Steinkjerelva. En meget grov feil, en sesongfangst på 33 laks ble lagt til grunn ved avgjørelsen. Det riktige tallet er 400 % høyere, nemlig 133. Dette under en sesong da Steinkjerelva og SJFF's vald i Byaelva var stengt under den verste varme- og tørkeperioden, og det åpenbart sto igjen en årsklasse i havet. Det siste ble bekreftet i den ekstremt korte sesongen 2020.

Alle innbyggere i Steinkjer er grunneiere i Steinkjerelva, og en del av de fiskeinteresserte grunneierne har underskrevet et opprop med krav om at Miljødirektoratet må ta  en ny behandling på avgjørelsen om å stenge Steinkjerelva frem til 2025, med de riktige fangsttall lagt til grunn, altså 400% høyere enn det som er lagt til grunn.

I oppropet ligger det også dokumentasjon fra Veterinærinstituttet at det taes like lite Ogna-laks i Steinkjerelva som i Byaelva, nemlig marginale 10%.   Vi ber også om at dette skal vektlegges sterkt ved ny behandling. Subsidiært må det komme en forklaring på hvorfor den ene elven er stengt og den andre ikke, jfr den vedlagte rapporten.

Så vi ber med dette om at Steinkjervassdraget Fellesforvaltning sender søknad til Statsforvalteren om å gjennomføre ny behandling med disse nye opplysningene,- de riktige fangsttall,- lagt til grunn.

Steinkjer, 06.01.2021

Bjørn Morten Alstad.

SVAR

Hei.

Viser til svar 20.12.2021 på tidligere henvendelse, vedlagt.

Styret forholder seg til Miljødirektoratets vurdering om stengingen av Steinkjer og Ogna.

Viser også til Miljødirektoratets begrunnelse for avgjørelsen om stenging.

Miljødirektoratet viser til innkomne innspill og Fylkesmannens vurdering. Krav om pliktig organisering blir oppfylt og vassdraget kan åpnes for fiske.

Steinkjervassdraget ble behandlet med rotenon for å utrydde G. salaris i 2008-09. Reetablering av bestandene i Steinkjerelva, Byaelva og Ogna startet i 2010. Fra 2015 har det vært åpnet for et begrenset fiske i vassdraget. Fordi fisketelleren i Støafossen viste lav oppgang av fisk i både 2018 og 2019 ble det ikke fisket i Ogna i 2020. Høsten 2020 ble det gjennomført ungfiskundersøkelse i Ogna. Undersøkelsen viste lave tettheter av lakseunger sammenliknet med forventede fisketettheter i alminnelig produktive vassdrag. Det legges derfor til grunn at det er nødvendig å redusere beskatningen i deler av vassdraget. Det blir derfor ikke åpnet for fiske i Steinkjerelva eller Ogna. Tidligere undersøkelser har vist at voksen fisk med opprinnelse fra Ogna i liten grad inngår i fangstene i Byaelva. Det vurderes derfor at fiske kan opprettholdes i denne delen av vassdraget.

Når organisering er fullført og lokal forvaltning har forslag til omforente fiskebestemmelser, som ivaretar bestanden i Ogna, kan bestemmelsene vurderes på nytt.

Mottatt innspill på klage på Miljødirektoratets vedtak om stenging av Steinkjerelva
Styret i Steinkjervassdraget fellesforvaltning har i dag behandlet innspillet fra Sjff. Styret vurderer det
slik at saken burde kommet fellesforvaltningen i hende via Steinkjer kommune som grunneier i den
aktuelle elvestekningen.
Styret avventer en tilbakemelding fra Steinkjer Kommune.
Styret i
Steinkjervassdraget fellesforvaltning

Styret i Steinkjervassdraget Fellesforvaltning

Ole Petter Riis

RE-POST:

Takk for svar.

Denne henvendelsen hadde eller  har ingenting med SJFF å gjøre. Dette er en henvendelse fra grunneiere i Steinkjerelva.

Vi anser det som slik at Steinkjervassdraget elveforvaltning har  plikt til å videreformidle disse nye tallene når dette er gjort oppmerksom på, og søker om ny behandling med riktige tall.  Når feil tall er brukt kan feil avgjørelse være besluttet. Så vi forventer at dette blir gjort.

Ser også til vår overraskelse påstand om at prosentandel Ognalaks tatt i Byaelva er mindre enn i Steinkjerelva. Dette stemmer jo ikke med rapporten fra Veterinærinstituttet,-  "Reetableringsprosjektet i Steinkjervassdraget,  sluttrapport,"  som vedlegges.  Her viser otolittprøver at så og si samme prosentandel Ognalaks blir tatt i Byaelva som i Steinkjerelva. Otolittprøver lyver ikke og er ikke gjenstand for diskusjon.
Dersom det finnes dokumentasjon som motbeviser dette, ber vi om å få disse tilsendt.
I motsatt fall åpner seg bare to muligheter:

A: Steinkjerelva må åpne.

B: Byaelva må stenge.

Dessverre vil ingen av alternativene gi mer laks i Ogna. Årsakene til problemene er i Ogna og må løses i Ogna. Byaelva og Steinkjerelva reproduserer ifølge ungfisktelling bra.

Bjørn Morten Alstad.

PURRING DA SVAR UTEBLE:

Hei igjen.

Ser at Steinkjevassdraget Fellesforvaltning har valgt å ikke svare på forrige mail. Dette er både  veldig trist og veldig skuffende. Det må kunne gå an å ha kommunikasjon på saker som angår fiske og forvaltning i Steinkjervassdraget fremfor ignoranse overfor innspill.  Vi har jo alle et felles mål, kunnskaps- og faktabasert forvaltning av vassdraget.

Ettersom det ikke er kommet dokumentasjon på at fangstandel Ognalaks i Byaelva er mindre enn i Steinkjerelva antar vi at det er fordi slik dokumentasjon ikke foreligger? I så tilfelle er sluttrapporten fra Veterinærinstituttet gjeldende, og skal sammen med blant annet riktig fangstrapport legges til grunn for en så viktig avgjørelse som er gjort og som rammer Steinkjerelva.

Når annen dokumentasjon enn Veterinærinstituttets sluttrapport  ikke foreligger, blir det altså to meget viktige  saker som ikke er vektlagt eller tatt med i avgjørelsen om å stenge Steinkjerelva:

1: Veterinærinstituttets sluttrapport, som viser så og si samme fangstandel Oganalaks i henholdsvis Byaelva og Steinkjerelva.

2: Feil i tallmateriale i fangststatistikk for 2019,- 400% for lavt.

Når slike feil oppdages kommer det på det samme hvem som varsler. Om det er en organisasjon, en interessegruppe, en urmaker fra Narvik eller bonde på Skatval er uten interesse. Det som er viktig er at slike feil blir varslet, og rettet på.
Derfor ber vi igjen innstendig om at dette blir ført videre til Statsforvalteren, som vil videresende til Miljødirektoratet.
 Miljødirektoratet er forøvrig kontaktet og etterspurt dokumentasjon som viser at Byaelva har mindre fangstandel Ognalaks enn  Steinkjerelva. Så stor forskjell at det rettferdiggjør stenging av Steinkjerelva.

Bjørn Morten Alstad

Vi er alle grunneiere av Steinkjerelva.

2022-01-03 16:40:02

Hei!

Etter at du har signert vil det sendes en link til e-posten din. Ved å klikke på den bekrefter du at det er du som har signert. Linken kan fort komme i søppelposten, så sjekk der: )

Husk at alle innbyggere i Steinkjer er grunneiere av Steinkjerelva.

Bjørn Morten Alstad

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.