Si nei til monsteranlegg ved Alstein!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Hurra! Avslag fra Statsforvalteren!

2021-06-26 14:42:49

Som mange av dere kanskje allerede har fått med dere, har Bremnes Seashore nå fått avslag på søknaden om å starte opp oppdrettsdrift ved Alstein. Dette er kjempegledelig! Avslaget fra Statsforvalteren viser at argumentene motstanderne av planene har understreket er gyldige og verdt og legge vekt på. Det er klagemulighet på vedtaket. Vi får håpe at Bremnes ikke benytter denne, men om siste ord ikke skulle være sagt i saken, håper jeg at alle som har skrevet under og protestert vil være med å mobilisere på ny om det skulle behøves.

Tusen takk til hver enkelt av dere som har vist motstand!
Og takk for alle de gode grunnene for dere har formulert for hvorfor man ikke må tillate oppdrett ved Alstein.

Avslag-Alstein-skjermskudd1.jpg

"Vedtak om avslag på søknad om utslippstillatelse til akvakulturlokalitet Alstein i Randaberg kommune – Bremnes Seashore AS

Statsforvalteren i Rogaland avslår søknaden fra Bremnes Seashore AS om ny akvakultur lokalitet Alstein i Håsteinsfjorden, Randaberg kommune. Vedtaket er begrunnet med at det er risiko for at de organiske og kjemiske utslippene som oppstår ved vanlig drift på anlegget vil kunne påvirke svært viktige naturverdier i sjø, slik at deres funksjon, struktur og produktivitet endres i negativ retning. Slik forurensning vil kunne føre til indirekte negative effekter på norske ansvarsarter, truede og sårbare sjøfugl, fisk og marine pattedyr. Statsforvalteren mener det er positivt at akvakultur flytter til mer eksponerte lokaliteter. I dette tilfellet mener vi at testing av slike lokaliteter i et område med særlig høy naturverdi ikke kan tillates, på grunn av risikoen for havari og med de forurensninger som da vil oppstå. Vedtaket er hjemlet i forurensningsloven § 11 jf. § 16. Søknaden er også vurdert i henhold til vannforskriften og prinsippene i naturmangfoldloven §§ 8 – 12. Det skal betales gebyr for saksbehandlingen av søknaden."

Cecilie Gustavsen

Bli med på demonstrasjon!

2021-05-24 16:28:08

pexels-markus-spiske-29906123.jpg

Søndag 30.mai kl.14 inviteres det til demonstrasjon på Sandestranda. Kom og vis at vi ikke godtar et åpent giga-anlegg ved Alstein!

Nå gir folk på Randaberg og i omegn beskjed om at livet i havet, rødlista sjøfugler, villaksen, urørte friluftsområder og behova til lokale fiskere, er viktigere enn laksenæringa sitt ønske om profitt for noen få.

Vi krever at styresmaktene må AVVISE søknaden til Bremnes Seashore!
Og vi krever at Randaberg-politikerne må gjøre om på avgjørelsen om sette dette sårbare området av til akvakultur.

Lag veldig gjerne plakater som forteller hvorfor du er i mot!

Ved frammøte må dere være greie å holde dere på sandflaten, da sanddynene er ekstra sårbare. Statsforvalteren er informert om markeringen. Vi vil også minne om viktigheten av å holde avstand. Er du i karantene eller har symptomer som kan være korona, må du holde deg hjemme.

Det blir appeller og presse inviteres.

Håper du legger turen til Sandstranda denne dagen og blir med på protesten!

Initiativtaker er lokale engasjerte og oppropet "Si nei til monsteroppdrett ved Alstein!"

Bruker du Facebook, kan du finne arrangementet for demonstrasjonen her:https://m.facebook.com/events/469357897483209?ref=m_notif&notif_t=feedback_reaction_generic

Cecilie Gustavsen

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.