Klar beskjed til SAS: Nei til svekket Eurobonus-program / Call on SAS to stop weakening the Eurobonus program

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Svar nummer to fra sjefen for SAS Eurobonus

2021-02-21 16:40:41

Etter at vi oversendte første henvendelse til SAS om oppropet, fikk vi et ganske generelt svar tilbake 10. februar i år.

RUNDE 1

Her skrev sjefen for SAS Eurobonus:

"Först och främst vill jag tacka både dig och de som signerat uppropet för er lojalitet och ert engagemang. Som lojala kunder är ni otroligt värdefulla för SAS och som engagerade kunder hjälper ni oss att ständigt vässa vårt erbjudande. Det är vi mycket tacksamma för.

SAS och resten av luftfarten har under det senaste året gått igenom sin värsta kris någonsin. Över en natt försvann i princip efterfrågan på våra tjänster och vi tvingades i snabb takt omstrukturera och hitta besparingar för att kunna överleva som bolag. Som exempel har under året över 90 % av våra anställda permitterats och fler än 5,000 kollegor har fått lämna sina jobb.

Självklart har vi tvingats till besparingar och minskade investeringar även på EuroBonus, och du ger två sådana exempel i ditt brev. Vi försöker hela tiden prioritera för att drabba våra medlemmar så lite som möjligt men har full förståelse för att enskilda medlemmar påverkats negativt.

Som du skriver höjde vi i januari poängpriset för Star Alliance-resor till två regioner. Värt att notera är dock att poängpriserna på SAS och för resterande tolv Star Alliance-regioner är oförändrat. Det stämmer att vi under året valt att inte förlänga giltighetstiden för våra poäng. Med fem års giltighetstid har vi bland de mest generösa villkoren i branschen och vi erbjuder möjligheter till inlösen hos partners för den medlem som inte kan flyga.

Vår målsättning är att EuroBonus ska vara det mest attraktiva lojalitetsprogrammet för skandinaviska resenärer även efter pandemin. Jag hoppas att du också noterar de förbättringar vi presenterat efter årsskiftet. Till exempel har vi förlängt status för medlemmar med kvalificeringsperiod fram till och med augusti 2021 och vi har återöppnat möjligheten att köpa poäng. Förra veckan erbjöd vi också möjlighet att boka sommarens poängresor med 30 % rabatt. Vår förhoppning är vi under året kan presentera fler nyheter som kommer glädja dig och våra andra frekventa resenärer.

Tack igen för din lojalitet och ditt engagemang under denna utmanande tid."

RUNDE 2

På dette grunnlag stilte vi en del oppfølgingsspørsmål som sjefen for Eurobonus fredag ga mer konkrete svar på. Svaret følger nedenfor, under hvert av spørsmålene fra oss:

"SPØRSMÅL: Hva var årsaken til at prisene for SA-awardreiser ble hevet til to regioner? Du skriver ingenting om årsak i din e-post.

SVAR: Vi ser med jämna mellanrum över prisnivån på Star Alliance-biljetter för att säkra att de kostnader vi tar hos våra partners är på en rimlig nivå. I 2018 gjorde vi en större översyn av priserna och nu i 2021 gjorde vi denna höjning för två av fjorton regioner.

SPØRSMÅL: Hvorfor vil dere ikke forlenge gyldigheten av bonuspoeng når nesten alle andre flyselskap gjør dette? Mange sparer i flere år for å få råd til akkurat EN spesiell reise. De som ikke var i mål med denne spareperioden da pandemien begynte, kan nå miste hele opptjeningsgrunnlaget og alt de har investert så langt. Er dette rettferdig? Det kan også være juridisk tvilsomt, ifølge norske forbrukermyndigheter.

SVAR: Som jag skrev i mitt förra mail har vi varit tvungna att prioritera våra investeringar under pandemin. Vi har försökt välja de initiativ som ger mest värde för våra aktiva medlemmar och gjort bedömningen att förlängd giltighetstid på poäng inte är ett av dem. Vår vanliga giltighetstid på upp till fem år är bland branschens mest generösa.

SPØRSMÅL: Hva med forlengelse av Amex CT vouchers som utløp i 2020? Å skulle bestille awardreiser med SA innen utgangen av februar eller mars er ikke enkelt. Det er ikke mange awardreiser tilgjengelig. Og det er heller ikke lett å vite når man egentlig kan reise trygt, spesielt når man evt er i risikogruppen for alvorlig sykdom ved corona-smitte.

SVAR: Efter förlängningen kan CT-vouchrarna användas till att boka resor fram till och med vintern 2021/22. Vi tror och hoppas att våra medlemmar kan hitta attraktiva resor under den perioden. Men i dessa tider är naturligtvis inte möjligt att med 100% säkerhet veta att man kan resa. Då är våra awardresor, där poängen är återbetalningsbara, ett ovanligt bra val.

SPØRSMÅL: Hva ser SAS for seg av forlengelse av medlemsstatus utover august 2021? Når tas denne beslutningen? Slik prognosene for vaksineringsprogrammene i dag er, er det lite sannsynlig at det blir åpent for ordinære flyreiser for alle innen utgangen av august. Og hva med de som har utløp av opptjeningsperioden 1-3 mnd (eller mer) etter dette? Er det rimelig med så kort opptjeningsperiode for å kunne få forlenget medlemsstatus? Hvor lang tid i forveien kan vi forvente at SAS avklarer dette?

SVAR: Jag är enig med dig, våra prognoser visar också att det kommer bli utmanade för kunder med kvalificeringsperiod under hösten att bibehålla sin status. Vi planerar ett antal initiativ för att göra det enklare att nå och bibehålla status – det första kommuniceras under mars månad.

SPØRSMÅL: Hva skjer med opptjeningsperioden for Gold for life i kjølvannet av forlengelse av status? Mister EB-medlemmene de årene de hittil har opptjent på veien mot 10 strake år?

SVAR: Nej, förlängningen räknas som ett kvalificerande år för Lifetime Gold

SPØRSMÅL: Når vil dere åpne igjen for nettbooking av awardreiser med Star Alliance?

SVAR: Det sker fortfarande många sena ändringar och cancelleringar i våra partners nätverk och vi hänvisar därför tillsvidare till kundservice. Vår målsättning är att återöppna Star Online när situationen normaliserats.

SPØRSMÅL: Vil dere videreføre gyldighet av Fly premium-status for de EB-medlemmer som har EB MC Premium?

SVAR: Vi kommer att sänka intjäningskravet kraftigt (-50%) från mars 2021 och ett år framåt. Detaljerad information skickas ut till kortinnehavare innan utgången av februari.

SPØRSMÅL: Hvorfor har dere hevet prisene i Eurobonus-shop? Slik prisene er blitt nå, lønner det seg overhodet ikke å benytte EB-poeng der.

SVAR: Priser och sortiment i EuroBonus-shopen varierar hela tiden, men vi har inte gjort några generella prishöjningar.

SPØRSMÅL: Stemmer det at SAS har stengt API for bl a awardfares, slik at det er vanskeligere å finne awardreiser for eksterne søketjenester? Hvis ja, vil dette bli åpnet igjen, slik at det faktisk er mulig å finne bonusreiser for de få av oss som faktisk kan reise? Og slik at vi som evt må bestille billetter med vouchers som utløper i februar og mars kan få gjort dette?

SVAR: Externa tjänster som vill ha tillgång till våra API:er behöver av säkerhetsskäl godkännas (”whitelistas”) i dialog med oss. För sökning av bonusresor har vi till exempel whitelistat Award Hacks.

SPØRSMÅL: Vil Tallinn-kontoret som bistod med booking av bonusreiser med SA bli gjenåpnet? Eller noen av de som arbeidet der bli hentet inn av SAS? Servicen ved booking av SA-bonusreiser er blitt merkbart dårligere etter at Stockholm(?) tok over. Mange EB-medlemmer sier de får følelsen av at SAS ønsker å gjøre det vanskeligst mulig å bestille awardreiser. Og vil det igjen bli mulig å bestille awardreiser leg for leg?

SVAR: Bokning av Star Alliance-resor hanteras sedan årsskiftet av vår leverantör i Sveg, Sverige. Vår målsättning har inte varit att försvåra för medlemmarna att boka, tvärtom har det varit ett kundönskemål att få service på skandinaviska. Vi förstår att leverantören haft en del inkörningsproblem och följer situationen nära tillsammans med dem. Kundnöjdheten har förbättrats kraftigt under februari vilket vi ser som ett tecken på att vi är på rätt väg.

SPØRSMÅL: Hva vil SAS gjøre for å styrke informasjonen til sine EB-medlemmer? De fleste av endringene som SAS gjør av medlemsvilkår mv, det gjelder også før pandemien, er kjennetegnet av dårlig informasjon til oss som er EB-medlemmer.

SVAR: Idag kommunicerar vi mindre förändringar på nyhetssektionen på vår hemsida. Större förändringar (ex. ändring av FlyPremium-nivåer) kommunicerar vi via mail till de som berörs. Vi tar tacksamt emot era förslag på hur vi kan kommunicera bättre i framtiden!

Med vänlig hilsen/Best Regards,

Aron Backström
Head of EuroBonus, SAS"

Stamkundene i SAS

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.