Nei til fjerning av alter og alterring i Stavanger Domkirke!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Underskriftene er nå presentert for rette myndigheter!

2021-03-17 14:35:34

Hei alle sammen,

I dag 17.03.2021 ble underskriftene, så langt som de er kommet inn, oversendt avgjørende instanser. Det er sendt et dokument som anmoder om at de foreslåtte endringene i Domkirkens interiør kirken innstilles, og at man beholder det opprinnelige alter og alterring.

Vi takker alle dere som har fulgt saken så langt, og særlig de som ved å underskrive denne kampanjen har gitt sin stemme for å bevare vår lokale kunst- og kulturhistorie.

Oppropet blir stående - Dersom antallet signaturer øker vesentlig i den kommende tiden vil ny liste med underskrifter bli oversendt samme myndigheter som i denne omgang.

---

Teksten i e-post som er sendt under: (Merk at dette ikke er det hele og fulle dokumentet som er oversendt, bare en headline)

På vegne av deltakerne i underskriftskampanjen «Nei til fjerning av alter og alterring i Stavanger Domkirke» presenteres herved 305 underskrifter mot de foreslåtte endringene i Stavanger Domkirke.

Vi anmoder om at saken tas opp til ny vurdering, og at de foreslåtte endringene av de aktuelle elementene i katedralen innstilles.

Denne anmodningen sendes Riksantikvar, Biskopens i Stavangers kontor og til politisk sekretariat. Politisk sekretariat bes om å sende vedlagte dokumenter til samtlige medlemmer av Stavanger Bystyre.
Vi ber også Riksantikvar om å sende saken til rett avdeling for ny vurdering.
For Biskopens anliggende ber vi om at saken tas med i videre beslutningsprosess, og at det tas hensyn til folkets anliggende.

Dette er en sak som angår vår lokale kultur- og kunsthistorie, og samtidig mange av byens, så vel som landets innbyggere. Undertegnede anmoder om at saken tas opp til ny vurdering, og at tilbakemelding gis så langt som mulig.

Frode Daniel Søiland
På vegne av underskriftskampanjen
«Nei til fjerning av alter og alterring i Stavanger Domkirke»

Frode D Søiland

En liten oppdatering - hva skjer videre i saken om Domkirkens restaurering?

2021-01-25 20:52:37

Hei alle sammen.

Vi har nådd 282 signeringer i denne saken der vi forsøker å hindre at alter og alterringen i Stavanger Domkirken blir skiftet ut, eller også fjernet.

Saken har blitt godt belyst i media, spesielt kanskje med hjelp av Eirik Faret Sakariassens (Gruppeleder Stavanger SV) engasjement. Stavanger Aftenblad har bidratt til en debatt som mange av dere kanskje har fulgt med på, som i sin tur har ført til dekning av NRK.

Sist ute var Øystein Ekroll, middelalderekspert ansatt ved Nidaros.
Han sier til NRK: «Dette er veldig trist og virker helt unødvendig. Jeg ser ingen god grunn til å rive alteret. Det er ypperlig håndverk og jeg synes det er et av de fineste i landet»

Vi er enige med Øystein - dette må ikke få skje. Denne saken rører ved folkesjela, og vi er veldig takknemlige for alle som har tatt standpunkt i denne anledningen, som faktisk har signert vårt opprop og delt det videre.

242 delinger på nåværende tidspunkt, men vi vil gjerne ha flere signaturer. Nå arbeides det med å presentere underskriftene for de rette instanser.

Vær vennlige å fortsette å dele oppropet, og informer gjerne venner om viktigheten av at folket deltar - en massiv motstand VIL bli hørt.

Oppdatering, antall underskrifter ønskelig = 300

2020-12-22 16:28:05

Hei alle sammen.

Vi har for øyeblikket 87 signeringer i denne saken der vi forsøker å hindre at alter og alterringen i Stavanger Domkirken blir skiftet ut, eller også fjernet. Denne saken skal også opp til behandling i Stavanger bystyre over nyåret.

Vi har 50 delinger på oppropet, og det er litt kjedelig at det er flere som deltar i kommentarfelt på facebook enn de som faktisk gjør som dere som har signert. Vi skulle gjerne hatt med oss alle disse gode kommentarene når saken legge frem videre.

La oss håpe at vi kan oppnå de 300 underskriftene som er 'nødvendig' for å oppnå maksimal signaleffekt - men uansett tar vi med oss de vi har.

Men nå ønsker vi alle en riktig God Jul - måtte julefeiringen bli fredelig.

Frode D Søiland

Nye elementer eller bevaring av historien? si din mening

2020-12-19 18:37:15

Restaureringsprotokollen_Domkirken_1940_side11.PNGRestaureringsprotokollen1940_side12.PNGAlter_i_dag,_etter_1940.jpgAlter_mellom_1869-1940.jpgStavanger Domkirke har opp gjennom tidene vært utsatt for stadige inngrep i interiøret. Ved flere andledninger har man i ettertid beklaget inngrepene, som for eksempel etter Der Lippes periode i 1869 - Der Lippe fjernet størsteparten av kirkens interiør, og hadde generelt liten respekt for inventar av etter-middeladersk karakter.

1940 restaurasjonen under Fischer bar karakter av å være et forsøk på å tilbakeføre noe av det middeladerske uttrykket i katerdralen. Arbeidet ble gjennomført med respekt for alderverdier, kulturminner og for kontinueniteten dette bygget representerer i Stavangers bybilde.

Vi er nå inne i en ny restaureringsperiode, og også denne gang er det foreslått inngrep som går langt over det man vanligvis forventer av en 'restaurering' i ordets rette forstand. Forslag som foreligger omhandler blant annet Domkirkens alter og alterring som er foreslått byttet ut til fordel for moderne elementer.

Selv om disse elementene vil bli forsøkt tilpasset katerdralens uttrykk risikerer man, igjen, å fjerne deler av vår lokalhistorie idet kulturminner enten blir endret eller fjernet for godt.

Spørsmålet blir da til sist: Ønsker Stavangers befolkning en modernisert katedral, med elementer som ønskes satt inn av en liten brukergruppe - eller ønske vi å beholde litt av vår felles kulturarv?

Ønsker du å beholde historien, skriv under dette oppropet. Vi vil presentere underskriftene for de rette instanser.

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.