Erna, hva får de permitterte til jul? – En jobb å komme tilbake til?

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Takk for at du signerte oppropet!

2021-02-23 09:47:00

Takk for at du har signert oppropet! Før jul arrangerte Fellesforbundet avdeling 10 og LO i Oslo en fanemarkering fremfor Stortinget for kreve gjennomslag for en mer sosial krisepolitikk. I oppropet som du har signert krevde vi:

– At alle de midlertidige forbedringene i dagpengeordningen må videresføres

– At permitterte skal få feriepenger på dagpenger

– At permitterte studenter får rett til dagpenger

– At krisetiltak må treffe alle bedriftene som er i krise

– At det stilles sosiale krav til bedriftene som nyter godt av krisetiltakene. Bedrifter skal ikke kunne si opp folk, eller ta utbytte

På fanemarkeringen var det appeller fra tillitsvalgte og partilederne i Rødt, SV og Arbeiderpartiet, men dessverre ville ikke regjeringen møte opp. Vi vil nå sende oppropet med posten til næringsminister Iselin Nybø. Fellesforbundet har etter du signerte oppropet jobbet for å få gjennomslag for våre krav – og noen slag har vi vunnet:

– Den forbedrete dagpengeordningen som sikrer permitterte 80 prosent i dagpenger (av de 300 000 første kronene i inntekt) har blitt forlenget til 1. oktober

– Stortinget har vedtatt at permitterte og arbeidsledige skal få feriepenger på dagpenger i 2020 og 2021

– Kompensasjonsordningen som går til bedrifter som er i krise har blitt forlenget til 1. oktober og har blitt økt til 85 prosent av faste utgifter – kommunene har fått en egen pott med penger som skal gå til de bedriftene som faller utenfor ordningen

– Permitteringsordningen har blitt utvidet til 1. oktober

Selv om alt dette er viktige seire, er vi langt fra fornøyde og har fortsatt mye å kjempe for. Fellesforbundet vil jobbe for at feriepenger på dagpenger blir en permanent ordning, at studenter får rett på dagpenger og at bedrifter som mottar krisestøtte ikke skal kunne si opp arbeidsfolk eller ta ut utbytte.

Følg med på Facebook-siden til Fellesforbundet avdeling 10

Fellesforbundet avdeling 10

Fanemarkering klokken 12.00

2020-12-14 10:13:29

Hei,

Takk for at du har signert oppropet. Følg med på den digitale fanemarkeringen fra klokken 12.00 her: digital fanemarkering

Fellesforbundet avdeling 10

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.