Stopp etablering av Sandstad masseuttak på Hitra!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Oppdatering

2021-01-29 19:17:49

Hei alle sammen som har engasjert seg i kampen mot Sandstad masseuttak.

Jeg har etterspurt informasjon fra Peab og Swerock i forhold til deres vei videre. De forteller at de ikke har tatt en avgjørelse ennå og at de avventer svar fra grunneierne som er i tenkeboksen.

Dersom du kjenner grunneierne håper jeg du bruker din innflytelse godt 😉.

Vi så også i dag at Hitra kommune har meldt sin interesse for etablering av 1 km2 stor batteti fabrikk i samme område.  Etter å ha sett nærmere på kravene til utbygger av fabrikken så tviler jeg på at Hitra blir valgt denne gangen. Skal vi stole på ordføreren så er dette mer et signal om at Hitra ønsker å vise seg fram som en mulig destinasjon for etablering av grønne bedrifter.

Jeg varsler fra så snart jeg vet noe mer.

Mvh Birgit Aune

Birgit Aune

Peab regner på kostnadene av innsigelsene

2020-04-30 19:55:06

Hei

Jeg har vært i kontakt med Stine Bakkan hos Sweco for å høre hvordan innsigelsene ble mottatt hos Peab og om de går videre i saken. Jeg fikk følgende svar:

Peab går nå igjennom samtlige høringsinnspill og vil i samråd med konsulent Sweco foreta en samlet vurdering for å beslutte om de vil fortsette prosess med konsekvensutredning. Det er mange tungtveiende temaer som er kommet inn i høringsinnspillene og som vil veie tungt i en kost/ nytte vurdering, ikke minst hensyn til nærliggende næringsvirksomhet som vil kreve omfattende avbøtende tiltak.Vi regner med at vi har et godt beslutningsgrunnlag ila neste uke.

Med dette svaret kjenner jeg et håp spire. Det virker som om fiskeindustrien på Jøstnøya veier tungt og at tilpassing til dem blir kostbart for Peab. Kryss fingrene og håp på en positiv beskjed i neste uke :-)

God 1. mai til dere alle.

Mvh Birgit Aune

Signaturer levert!

2020-03-20 10:24:04

Hei

Tusen takk for ditt engasjement for å stoppe etableringen av et steinbrudd på Sandstad! Jeg har nå sammenfattet alle kommentarene deres og skrevet en merknad til Hitra kommune og Sweco som har fått ansvar for konsekvensutredningen.

Siste frist for å skrive en merknad er i dag den 20. mars.

Kommunen teller antall insigelser den får og vår teller kun som en stk. Jeg oppfordrer derfor alle til å skrive sin egen merknad og sende denne på mail til :

monica.jenso@hitra.kommune.no og  stine.bakkan@sweco.no

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.