Ja til fritak fra moms på tøybleier

Underskriftskampanje på vegne av Norsk Tøybleieforening

Kjære stortingsrepresentanter.
Vi er et av verdens rikeste land, bryr vi oss ikke om miljøet?

Hvorfor har da bleiekrigen i Norge fått herje fritt i mange år?
I nesten 16 år har det pågått en bleiekrig i Norge som har gjort at vi har verdens billigste engangsbleier. Denne bleiekrigen har fått pågå helt ukontrollert, og har gjort at tøybleier ikke har den samme økonomiske fordelen over engangsbleien i Norge, selv når tøybleier er et enormt miljøbesparende tiltak. I de fleste andre land er bleier en økonomisk byrde for familien, som gjerne oppmuntrer til tidligere bleieslutt.

Dagens tøybleier er langt i fra et tøystykke med sikkerhetsnåler, de er blitt like moderne som engangsbleien, bare at du kan vaske og gjenbruke dem! Den gamle typen tøybleier, de gode gamle brettebleiene med ullbukser er fortsatt i full sving. Men det finnes også et mangfold av moderne bleier i utallige variasjoner, med både borrelås og knapper.
Når babyer ikke fullammes lengre kastes avføring i toalettet, eller man kan bruke engangsinnlegg som kastes i søpla eller komposteres.

Dessverre er det en vanlig misoppfatning at tøybleier må kokes i en gryte på komfyren. I dag vaskes de derimot i vanlig vaskemaskin på 60 grader. Det er altså ikke vanskeligere å bruke tøybleier enn å sette på en 60°C klesvask.

1 av 4 kommuner betaler et starttilskudd til de som ønsker å starte med tøybleier for å redusere avfall. Ett barn som bruker tøybleier reduserer avfallsmengden med ca 1 tonn gjennom bleieperioden, i tillegg til at de slutter med bleier i gjennomsnitt 1 år tidligere enn barn som bruker engangsbleier. Engangsbleier er vanskelige å brenne, og det tar lang tid å brenne dem i forbrenningsanleggene rundt om i Norge. I Oslo kommune har nå en halv million innbyggere tilgang til tøybleietilskudd som et prøveprosjekt for å få flere til å bruke tøybleier.

Til sammenligning har Island kuttet momsen på tøybleier fra 24% til 7%, England har 0% moms på tøybleier (gjelder også produkter til barn). En pakke med Libero bleier str 4 koster i Sverige 109 kr, og i Norge kan du få samme bleiepakke til knappe 47 kr. Selv om bleieprisen har steget litt i det siste kan man kjøpe 2,3 bleiepakker i Norge til prisen av én i Sverige. Engangsbleier har også blitt Svanemerket på grunnlag av en rapport fra 2005, denne rapporten ble gått igjennom på nytt i 2008 og man fant da ut at tøybleier er 40% mer miljøvennlig. Disse rapportene har ikke regnet inn hvor mye avfall som produseres av engangsbleier som sluttprodukt, med det tatt i betrakning er tøybleier vesentlig mer miljøvennlig enn engangsbleier!

Norsk Tøybleieforening ønsker at moms kuttes på tøybleier, fra 25% til 0%. Hvis tøybleier blir billigere vil det også være mulighet for flere å velge denne løsningen enn det er i dag.
Norsk Tøybleieforening mener at det ikke skal koste mer å være miljøvennlig, ved å gjøre det mest avfallsbesparende tiltaket en familie kan gjøre gjennom ett helt liv.

Signer denne underskriftskampanjen om du også krever at tøybleier skal bli rimeligere, og at det skal bli lettere å ta miljøvennlige valg!
Ja til 0 moms på tøybleier!

Del gjerne videre!

Mvh Norsk Tøybleieforening